Narrow your search

Library

UGent (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Russian (2)


Year
From To Submit

2012 (1)

2010 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Vergelijkende studie van auto-, luxe en alcoholreclame in het Russische tijdschrift Vlast' en het Vlaamse tijdschrift Knack Sravnitel'noje issledovanije avtomobil'noj reklami, reklami predmetov roskosji i alkagolnoj reklami v rossijskom žurnale Vlast' i vo flamandskom žurnale Knack
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: In de masterproef worden Russische en Vlaamse auto-, luxe- en alcoholreclameboodschappen in de jaargang 2010 van het Russisch wekelijks tijdschrift Vlast' en het Vlaamse wekelijkse tijdschrift Knack met elkaar vergeleken. De doelstelling van het onderzoek is culturele waarden te vinden in de reclame en ze te toetsen aan de theorie over culturele waarden van Geert Hofstede en de taalkeuze van reclameslogans en -teksten te vergelijken met de onderzoeksresultaten van Katarina Nemcokova. Middelen of methode: Eerst wordt in de literatuurstudie ingegaan op het begrip reclame en hedendaagse reclame, reclame in relatie met cultuur, reclame en het Engels en reclame in Oost-Europa en Rusland na de val van het communisme. Daarna wordt in een analyse gezocht naar de culturele verschillen tussen Russische en Vlaamse auto-, luxe- en alcoholreclame, die verder worden verklaard aan de hand van de theorie over culturele waarden van Hofstede. Vervolgens wordt ook gekeken naar het taalgebruik in de Russische en Vlaamse reclameslogans- en teksten, die op hun beurt vergeleken worden met de onderzoeksresultaten van Nem?oková. Resultaten: Uit de resultaten van het onderzoek kan besloten worden dat de culturele waarden waar Vlaanderen hoog op scoort, namelijk individualisme, feminiteit en onzekerheidsvermijding prominent aanwezig zijn in de Vlaamse reclame. Vooral in de autoreclame (gemiddeld verbruik, CO² uitstoot en 'Milieu-informatie'). Rusland scoort op zijn beurt hoog op de 'mannelijke' culturele waarde 'Machtsafstand', die tot uiting komt in de Russische autoreclame: de kracht van de wagen staat centraal.Het onderzoek stuit ook op twee contradicties. Ten eerste beschrijft Hofstede (2011) Rusland als een collectivistische samenleving, terwijl in de bestudeerde reclame heel wat elementen voorkomen die kunnen wijzen op de culturele waarde individualisme. Ten tweede beschrijft Hofstede Vlaanderen en Rusland als gebieden met een 'lange termijnoriëntatie'. Nochtans zijn in de onderzochte reclame heel wat aanwijzingen terug te vinden die kunnen wijzen op de culturele waarde 'korte termijnoriëntatie', namelijk geschiedkundige elementen en tradities.Wat het taalgebruik betreft kan besloten worden dat de meeste autobouwers, horlogemakers en alcoholbedrijven eenzelfde strategie volgen voor het bepalen van hun slogan en merknaam: de meesten behouden hun Engelse, Duitse of Franse slogan. Wat de taal in de reclameboodschappen betreft, wordt enkel de taal van het tijdschrift gehanteerd, namelijk Nederlands of Russisch.


Dissertation
Vergelijkende studie van reclame in Rusland en Vlaanderen. Een empirische studie van reclame in de tijdschriften Vlast' en Knack. Sravnitelnoe issledovanie reklamy v Rossii i Flandrii. Empiriceskoe issledovanie reklamy v žurnalach Vlast' i Knack
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Mijn onderzoek vergelijkt Russische met Vlaamse reclameboodschappen in de jaargang 2007 in het Russisch wekelijks tijdschrift Vlast' en het Vlaams wekelijks tijdschrift Knack. De doelstelling is verschillen vast te stellen en te onderzoeken aan de hand van onder andere de theorie over culturele waarden van Hofstede in het onderzoek van Thijskens en de theorie over Archetypen van Rakitina en Pendikova. Middelen of methode: Ten eerste werd de wetgeving over reclame en de geschiedenis van reclame in beide landen vergeleken. Daarna werden alle pagina's reclame onderverdeeld in verschillende productcategorieën, 13 in totaal. Deze gegevens werden systematisch tegenover elkaar geplaatst en zo konden de grootste verschillen vastgesteld worden. Deze verschillen worden daarna verklaard aan de hand van de theorie van Hofstede, de theorie van de archetypen en verschillen in het milieubeleid. Resultaten: De waargenomen verschillen tussen beide tijdschriften in reclame duiden op de verschillende culturen in Rusland en Vlaanderen. In het Vlaamse tijdschrift Knack wordt duidelijk meer reclame (30%) afgedrukt dan in het Russisch tijdschrift Vlast' (9%). In Vlast' is er wel een groter aandeel autoreclame en reclame voor luxeproducten. Engels wordt meer gebruikt in de Vlaamse advertenties en in de Knack staan veel meer eigen advertenties. In de autoreclame is het verschil het duidelijkst: in de Russische autoreclame wordt de nadruk gelegd op snelheid en kracht van de auto, terwijl in de Vlaamse reclame milieuvriendelijkheid wordt vooropgesteld. Dit kan verklaard worden door het "mannelijkere" karakter van de Russische cultuur en het feit dat België haar CO² uitstoot drastisch moet verminderen, wat niet het geval is in Rusland. Men kan dus zeggen dat reclamemakers rekening houden met de culturele verschillen tussen verschillende landen.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by